1920 - Barns rätt förr och nu

Skolprogram: 1920 - Barns rätt förr och nu

Plötsligt ringer det i den gamla telefonen, det är en uppfinnare från 1920 som ringer till oss i framtiden med ett viktigt meddelande till eleverna...

Längd: Ca 60 minuter
Start: Friluftsmuseet Hägnan, samling vid stora granen framför kafé Fägnan
För vem: Åk 1-3
Tillgänglighet: VT 2025: Jan-feb samt maj, HT 2025: Veckorna 39, 40 och 41, (22 sep-10 okt).

I detta program ligger fokus på 1920-talet och barns rättigheter då och nu. Eleverna får ett smakprov på hur det kunde vara att gå i skolan för 100 år sedan och får sedan reflektera över skillnader i barns livsvillkor förr och idag.

Vi pratar om vad Barnkonventionen är och vilka artiklar som inte följdes för 100 år sedan. Utifrån Barnkonventionens rättigheter som konkreta byggklossar får eleverna sedan välja vilka rättigheter som de vill ska gälla för framtidens barn.

Bokningsinformation

Kostnad för skolprogram

Skolor inom Luleå kommun: 500 kronor per grupp och program.
Övriga skolor: 800 kronor per grupp och program.

Hitta hit

Friluftsmuseet Hägnan ligger på Gamla Hamngatan i Gammelstad. Länk till annan webbplats.

Tillgänglighet

Friluftsmuseet Hägnans olika program är öppna för bokning under olika perioder baserat på tema och säsong. Information om bokningsperioder för de olika programmen finns under respektive programflik ovan.

Så bokar du skolprogram

Friluftsmuseet Hägnans skolprogram bokas via mail till hagnanskol@lulea.se.

Vänligen uppge vilket skolprogram du vill boka, önskemål om dag och tid, antal elever och pedagoger, vilken skola ni kommer ifrån samt faktureringsuppgifter.

Gruppstorlek

För att kunna ge alla elever en så bra upplevelse som möjligt, och på grund av begränsat utrymme i våra byggnader, har vi en maximal gruppstorlek på 25 elever (gäller ej Gamla lekar, som genomförs utomhus).

Komboprogram

Vi erbjuder möjligheten att boka två skolprogram i direkt anslutning till varandra. Med ett komboprogram kan ni uppleva både Hägnan och kyrkstaden under ett och samma besök i Gammelstad.

För bokningsförfrågan om komboprogram, vänligen maila till hagnanskol@lulea.se eller gammelstad@lulea.se.

Tillgänglighetsanpassningar

Vi vill att Gammelstad ska vara tillgängligt för alla, och att våra skolprogram ska kunna upplevas av så många elever som möjligt. För att kunna möta olika behov satsar vi på olika tillgänglighetsanpassningar - som visningar för mindre grupper och förberedelsefilmer till exempel.

Önskar du besöka oss med en mindre grupp, eller finns behov av andra anpassningar? Kontakta oss via mail med din förfrågan.

Kontaktuppgifter

E-post: hagnanskol@lulea.se
Telefon: 0920-45 30 00
Ansvarig pedagog: Ida Renlund

Kopplingar till skolans styrdokument

Hägnans skolprogram svarar upp mot flera mål i den aktuella läroplanen, och kursplaner i Historia för grundskolan, exempelvis:

”En viktig uppgift för skolan är att ge överblick och sammanhang. I all undervisning är det angeläget att anlägga vissa övergripande perspektiv. Genom ett historiskt perspektiv kan eleverna utveckla en förståelse för samtiden och en beredskap inför framtiden samt utveckla sin förmåga till dynamiskt tänkande.”

"Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola har fått kunskaper om och insikt i det svenska, nordiska och västerländska kulturarvet //..."

"Människans förståelse av det förflutna är inflätad i hennes föreställningar om samtiden och perspektiv på framtiden. På så sätt påverkar det förflutna både våra liv i dag och våra val inför framtiden. Kvinnor och män har i alla tider skapat historiska berättelser för att tolka verkligheten och påverka sin omgivning. Ett historiskt perspektiv ger oss redskap att förstå och förändra vår egen tid."

Fördjupad info: 1920 - Om barns rätt förr och nu

Lärandemål

  • Att eleverna genom en intresseväckande kontext får inblickar i barns livsvillkor kring år 1920 och sedan reflekterar över utvecklingen av barns livsvillkor för 100 år sedan och fram till idag.
  • Att eleverna genom samtal och gruppövningar bekantar sig med Barnkonventionen.
  • Att eleverna utifrån en historisk tillbakablick tar avstamp i samtiden och därifrån utformar rättigheter för framtidens barn. I och med detta tränas flera olika förmågor som behövs i ett demokratiskt samhälle.

Kopplingar till Läroplanen och Barnkonventionen

”Undervisningen i de samhällsorienterande ämnena ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 1–3: Mänskliga rättigheter inklusive alla människors lika värde och barnets rättigheter i enlighet med FN:s konvention om barnets rättigheter (barnkonventionen).”

"Skolans mål är att varje elev kan göra och uttrycka medvetna etiska ställningstaganden grundade på kunskaper om mänskliga rättigheter och grundläggande demokratiska värderingar samt personliga erfarenheter //..."

Genom att eleverna deltar i skolprogrammet uppfyller vi tillsammans målen i Barnkonventionens artikel 29:

"Skolan ska hjälpa barnet att utvecklas och lära barnet om mänskliga rättigheter."

"Barnets utbildning ska (bland annat) syfta till att utveckla respekt för mänskliga rättigheter och grundläggande friheter samt för principerna i Förenta nationernas stadga."

Elevröster om skolprogrammet

”Idag är det förbjudet att slå barn men förr fick man det.”
”Vi skulle lära oss en sång och en ramsa utantill.”
”Barn behöver leka!”

Lärarröster om skolprogrammet

"Innehöll mycket från de övergripande målen och riktlinjerna om elevernas delaktighet i att göra etiska ställningstaganden, värdegrundsarbete och mänskliga rättigheter. Tidslinjer, tidsbegreppen dåtid, framtid, nutid och kristendomens roll i skolan förr i tiden."

"Eleverna får möjlighet att uppleva och inte bara läsa om hur det var förr i tiden. Det skapar tydliga minnen för dem och vi upplever att de kan väldigt mycket utifrån vad de har varit med om."