Gamla lekar

Skolprogram: Gamla lekar

Vad lekte man förr i tiden? Vilka lekredskap hade man? Finns det lekar från förr som vi leker än idag? I detta skolprogram provar vi på lekar som har minst 100 år på nacken.

Längd: Ca 60 minuter
Start: Friluftsmuseet Hägnan, samling vid stora granen framför Kafé Fägnan
För vem: Programmet kan anpassas till alla åldrar
Tillgänglighet: Detta skolprogram genomförs utomhus och erbjuds därför i första hand under barmarksperioden, sen vår och tidig höst.

Programmet inleds med att eleverna får leka gemensamma ringlekar, testa lagstyrkan i dragkamp och utmana varandra i tvekamper som koxa kattöga och väga salt.

Hägnans pedagog visar och berättar sedan om äldre lekredskap som styltor, käpphästar och hopprep men låter eleverna utforska dessa på egen hand. Detta för att ge plats till den fria leken. När eleverna även ges frihet att leka på egen hand, så gör de precis som människan gjort i alla tider - leker med den inneboende lusten till fantasi och samspel som drivkraft!

Lekredskap: Styltor, hopprep, hästskor för hästskokastning, jutesäckar för säckhoppning, stenkulor, käpphästar och hinder med mera.

Bokningsinformation

Kostnad för skolprogram

Skolor inom Luleå kommun: 500 kronor per grupp och program.
Övriga skolor: 800 kronor per grupp och program.

Hitta hit

Friluftsmuseet Hägnan ligger på Gamla Hamngatan i Gammelstad. Länk till annan webbplats.

Tillgänglighet

Friluftsmuseet Hägnans olika program är öppna för bokning under olika perioder baserat på tema och säsong. Information om bokningsperioder för de olika programmen finns under respektive programflik ovan.

Så bokar du skolprogram

Friluftsmuseet Hägnans skolprogram bokas via mail till hagnanskol@lulea.se.

Vänligen uppge vilket skolprogram du vill boka, önskemål om dag och tid, antal elever och pedagoger, vilken skola ni kommer ifrån samt faktureringsuppgifter.

Gruppstorlek

För att kunna ge alla elever en så bra upplevelse som möjligt, och på grund av begränsat utrymme i våra byggnader, har vi en maximal gruppstorlek på 25 elever (gäller ej Gamla lekar, som genomförs utomhus).

Komboprogram

Vi erbjuder möjligheten att boka två skolprogram i direkt anslutning till varandra. Med ett komboprogram kan ni uppleva både Hägnan och kyrkstaden under ett och samma besök i Gammelstad.

För bokningsförfrågan om komboprogram, vänligen maila till hagnanskol@lulea.se eller gammelstad@lulea.se.

Tillgänglighetsanpassningar

Vi vill att Gammelstad ska vara tillgängligt för alla, och att våra skolprogram ska kunna upplevas av så många elever som möjligt. För att kunna möta olika behov satsar vi på olika tillgänglighetsanpassningar - som visningar för mindre grupper och förberedelsefilmer till exempel.

Önskar du besöka oss med en mindre grupp, eller finns behov av andra anpassningar? Kontakta oss via mail med din förfrågan.

Kontaktuppgifter

E-post: hagnanskol@lulea.se
Telefon: 0920-45 30 00
Ansvarig pedagog: Ida Renlund

Kopplingar till skolans styrdokument

Hägnans skolprogram svarar upp mot flera mål i den aktuella läroplanen, och kursplaner i Historia för grundskolan, exempelvis:

”En viktig uppgift för skolan är att ge överblick och sammanhang. I all undervisning är det angeläget att anlägga vissa övergripande perspektiv. Genom ett historiskt perspektiv kan eleverna utveckla en förståelse för samtiden och en beredskap inför framtiden samt utveckla sin förmåga till dynamiskt tänkande.”

"Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola har fått kunskaper om och insikt i det svenska, nordiska och västerländska kulturarvet //..."

"Människans förståelse av det förflutna är inflätad i hennes föreställningar om samtiden och perspektiv på framtiden. På så sätt påverkar det förflutna både våra liv i dag och våra val inför framtiden. Kvinnor och män har i alla tider skapat historiska berättelser för att tolka verkligheten och påverka sin omgivning. Ett historiskt perspektiv ger oss redskap att förstå och förändra vår egen tid."

Fördjupad info: Gamla lekar

Lärandemål

  • Att eleverna ges möjlighet att reflektera kring likheter och skillnader mellan barns liv förr och idag genom att de praktiskt får prova på att leka lekar som barn lekte förr i tiden.
  • Att förmedla att det, trots stora skillnader i levnadssätt, finns något som är detsamma för oss människor: Att oavsett när och var vi levt, så har vi alltid haft lusten att leka.

Kopplingar till läroplanen, Lgr 22 samt kursplan i Historia

Leken är relevant för människans utveckling och har bland annat betydelse för det aktiva lärandet vilket lyfts fram i läroplanen:

”I leken kan eleverna bland annat bearbeta intryck, utveckla fantasi och kreativitet samt utveckla sin samarbets­ och kommunikationsförmåga. Det är viktigt att det finns utrymme både för elevernas egeninitierade lek och för lekar som är initierade och planerade av lärare som en del av undervisningen.”

"Skapande och undersökande arbete samt lek är väsentliga delar i det aktiva lärandet. Särskilt under de tidiga skolåren har leken stor betydelse för att eleverna ska tillägna sig kunskaper. Skolan ska även sträva efter att erbjuda alla elever daglig fysisk aktivitet inom ramen för hela skoldagen."

Skolprogrammet svarar även upp mot kursplanen i Historia för åk 1–3, exempelvis:

”Människans förståelse av det förflutna är inflätad i hennes föreställningar om samtiden och perspektiv på framtiden. På så sätt påverkar det förflutna både våra liv i dag och våra val inför framtiden. Ett historiskt perspektiv ger oss redskap att förstå och förändra vår egen tid.”