Skolprogram: Julstök och julfrid för 100 år sedan
Ett skolprogram om julförberedelser på 1920-talet. Riktigt härlig julstämning utlovas!
Längd: Ca 60 minuter
Start: Friluftsmuseet Hägnan, samling vid stora granen framför kafé Fägnan
För vem: Åk 1-6
Tillgänglighet: Veckorna 46 och 47 (10-21 november 2025)
Barnen får träffa pigan Juliana och drängen Kristian som är i full gång med julstöket. Det ska nämligen bakas, lagas, städas, stöpas, bryggas, slaktas, tvättas, badas, kärnas, doppas och dessutom vilas. Kommer de hinna med allt innan jul? Kanske måste de ta barnen till hjälp.
Barnen får höra om vilka förberedelser som pågår och också skapa egna juldekorationer anno 1920-tal.
Bokningsinformation
Kostnad för skolprogram
Skolor inom Luleå kommun: 500 kronor per grupp och program.
Övriga skolor: 800 kronor per grupp och program.
Hitta hit
Friluftsmuseet Hägnan ligger på Gamla Hamngatan i Gammelstad. Länk till annan webbplats.
Tillgänglighet
Friluftsmuseet Hägnans olika program är öppna för bokning under olika perioder baserat på tema och säsong. Information om bokningsperioder för de olika programmen finns under respektive programflik ovan.
Så bokar du skolprogram
Friluftsmuseet Hägnans skolprogram bokas via mail till hagnanskol@lulea.se.
Vänligen uppge vilket skolprogram du vill boka, önskemål om dag och tid, antal elever och pedagoger, vilken skola ni kommer ifrån samt faktureringsuppgifter.
Gruppstorlek
För att kunna ge alla elever en så bra upplevelse som möjligt, och på grund av begränsat utrymme i våra byggnader, har vi en maximal gruppstorlek på 25 elever (gäller ej Gamla lekar, som genomförs utomhus).
Komboprogram
Vi erbjuder möjligheten att boka två skolprogram i direkt anslutning till varandra. Med ett komboprogram kan ni uppleva både Hägnan och kyrkstaden under ett och samma besök i Gammelstad.
För bokningsförfrågan om komboprogram, vänligen maila till hagnanskol@lulea.se eller gammelstad@lulea.se.
Tillgänglighetsanpassningar
Vi vill att Gammelstad ska vara tillgängligt för alla, och att våra skolprogram ska kunna upplevas av så många elever som möjligt. För att kunna möta olika behov satsar vi på olika tillgänglighetsanpassningar - som visningar för mindre grupper och förberedelsefilmer till exempel.
Önskar du besöka oss med en mindre grupp, eller finns behov av andra anpassningar? Kontakta oss via mail med din förfrågan.
Kontaktuppgifter
E-post: hagnanskol@lulea.se
Telefon: 0920-45 30 00
Ansvarig pedagog: Ida Renlund
Kopplingar till skolans styrdokument
Hägnans skolprogram svarar upp mot flera mål i den aktuella läroplanen, och kursplaner i Historia för grundskolan, exempelvis:
”En viktig uppgift för skolan är att ge överblick och sammanhang. I all undervisning är det angeläget att anlägga vissa övergripande perspektiv. Genom ett historiskt perspektiv kan eleverna utveckla en förståelse för samtiden och en beredskap inför framtiden samt utveckla sin förmåga till dynamiskt tänkande.”
"Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola har fått kunskaper om och insikt i det svenska, nordiska och västerländska kulturarvet //..."
"Människans förståelse av det förflutna är inflätad i hennes föreställningar om samtiden och perspektiv på framtiden. På så sätt påverkar det förflutna både våra liv i dag och våra val inför framtiden. Kvinnor och män har i alla tider skapat historiska berättelser för att tolka verkligheten och påverka sin omgivning. Ett historiskt perspektiv ger oss redskap att förstå och förändra vår egen tid."
Fördjupad info: Pigornas jul
Lärandemål
- Målet med skolprogrammet är att ge eleverna en intresseväckande inblick i jultraditioner och julförberedelser för omkring 100 år sedan.
- Mål är att eleverna får en förståelse för livsvillkoren under 1920-talet då brytningsperioden mellan självhushållningens tid och den begynnande industrialiseringen inföll.
- Målet är även att eleverna ges möjlighet att skapa egna juldekorationer, utifrån egen fantasi och skaparkraft, men med 1920-talets julprydnader som inspiration.
Kopplingar till läroplanen, Lgr 22 samt kursplan i Historia
"Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att tillägna sig en historisk referensram och en kronologisk överblick över hur kvinnor och män genom tiderna har skapat och förändrat samhällen och kulturer. Därigenom ska eleverna få förståelse för olika kulturella sammanhang och levnadssätt genom historien och för historiska skeenden som har påverkat nutiden."
"Undervisningen i historia ska behandla ...// Jordbrukets omvandling och den stora folkökningen samt översiktligt om den tidiga industrialiseringen i Sverige. Olika konsekvenser av detta för barns, kvinnors och mäns levnadsvillkor." (Ur kursplan för historia årskurs 4-6.)
"Eleverna ska få uppleva olika uttryck för kunskaper. De ska få pröva och utveckla olika uttrycksformer och uppleva känslor och stämningar. Drama, rytmik, dans, musicerande och skapande i bild, text och form ska vara inslag i skolans verksamhet."
Lorem ipsum
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.