Pigan från förr

Skolprogram: Pigan från förr

I detta program får eleverna uppleva livet i en välbärgad bondgård i Nederluleå socken ur en pigas ögon. Ni får träffa gårdens piga Elin som rest i tiden från 1880-talet.

Längd: Ca 60 minuter
Start: Friluftsmuseet Hägnan, samling vid stora granen framför kafé Fägnan
För vem: Programmet kan anpassas efter alla åldrar
Tillgänglighet: VT 2025: Jan-feb samt maj, HT 2025: Veckorna 35-41, (25 augusti -10 okt).

Elin är mycket överraskad över alla gäster som kommit. Hon tror att eleverna kommit för att söka arbete och berättar gärna om sina dagliga sysslor, om livet till vardag och fest, vilka som bor på gården och hur barnen i familjen har det.

Elin visar flera av gårdens föremål och berättar hur de används, till exempel: mjölktråg, smörkärna, diskbalja, tvättbräda, lusbräda, kaffekvarn, potta och locktång. Hon frågar eleverna om de också använder liknande föremål och när samtalet kommer in på den nya uppfinningen elektricitet blir hon mycket imponerad av gästernas/elevernas kunskap.

Bokningsinformation

Kostnad för skolprogram

Skolor inom Luleå kommun: 500 kronor per grupp och program.
Övriga skolor: 800 kronor per grupp och program.

Hitta hit

Friluftsmuseet Hägnan ligger på Gamla Hamngatan i Gammelstad. Länk till annan webbplats.

Tillgänglighet

Friluftsmuseet Hägnans olika program är öppna för bokning under olika perioder baserat på tema och säsong. Information om bokningsperioder för de olika programmen finns under respektive programflik ovan.

Så bokar du skolprogram

Friluftsmuseet Hägnans skolprogram bokas via mail till hagnanskol@lulea.se.

Vänligen uppge vilket skolprogram du vill boka, önskemål om dag och tid, antal elever och pedagoger, vilken skola ni kommer ifrån samt faktureringsuppgifter.

Gruppstorlek

För att kunna ge alla elever en så bra upplevelse som möjligt, och på grund av begränsat utrymme i våra byggnader, har vi en maximal gruppstorlek på 25 elever (gäller ej Gamla lekar, som genomförs utomhus).

Komboprogram

Vi erbjuder möjligheten att boka två skolprogram i direkt anslutning till varandra. Med ett komboprogram kan ni uppleva både Hägnan och kyrkstaden under ett och samma besök i Gammelstad.

För bokningsförfrågan om komboprogram, vänligen maila till hagnanskol@lulea.se eller gammelstad@lulea.se.

Tillgänglighetsanpassningar

Vi vill att Gammelstad ska vara tillgängligt för alla, och att våra skolprogram ska kunna upplevas av så många elever som möjligt. För att kunna möta olika behov satsar vi på olika tillgänglighetsanpassningar - som visningar för mindre grupper och förberedelsefilmer till exempel.

Önskar du besöka oss med en mindre grupp, eller finns behov av andra anpassningar? Kontakta oss via mail med din förfrågan.

Kontaktuppgifter

E-post: hagnanskol@lulea.se
Telefon: 0920-45 30 00
Ansvarig pedagog: Ida Renlund

Kopplingar till skolans styrdokument

Hägnans skolprogram svarar upp mot flera mål i den aktuella läroplanen, och kursplaner i Historia för grundskolan, exempelvis:

”En viktig uppgift för skolan är att ge överblick och sammanhang. I all undervisning är det angeläget att anlägga vissa övergripande perspektiv. Genom ett historiskt perspektiv kan eleverna utveckla en förståelse för samtiden och en beredskap inför framtiden samt utveckla sin förmåga till dynamiskt tänkande.”

"Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola har fått kunskaper om och insikt i det svenska, nordiska och västerländska kulturarvet //..."

"Människans förståelse av det förflutna är inflätad i hennes föreställningar om samtiden och perspektiv på framtiden. På så sätt påverkar det förflutna både våra liv i dag och våra val inför framtiden. Kvinnor och män har i alla tider skapat historiska berättelser för att tolka verkligheten och påverka sin omgivning. Ett historiskt perspektiv ger oss redskap att förstå och förändra vår egen tid."

Fördjupad info: Pigan från förr

Lärandemål

  • Att ge en intresseväckande bild av livet i en välbärgad familj på 1880-talet ur en tjänstepigas perspektiv.
  • Att eleverna interagerar med pigan (genom frågor och svar samt lyssnande) och därigenom funderar kring likheter och skillnader mellan hennes och deras liv.
  • Att eleverna genom att få inblickar i självhushållets tid, reflekterar över för-och nackdelar med dagens konsumtionssamhälle.

Kopplingar till läroplanen, Lgr 22 samt kursplan i Historia

Skolprogrammet svarar upp mot flera mål i den aktuella läroplanen och kursplan i Historia:

”Människans förståelse av det förflutna är inflätad i hennes föreställningar om samtiden och perspektiv på framtiden. På så sätt påverkar det förflutna både våra liv i dag och våra val inför framtiden. Ett historiskt perspektiv ger oss redskap att förstå och förändra vår egen tid.”

”Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att tillägna sig en historisk referen­sram och en kronologisk överblick över hur kvinnor och män genom tider­na har skapat och förändrat samhällen och kulturer. Därigenom ska ele­ver­na få förståelse för olika kulturella sammanhang och levnadssätt genom his­torien och för historiska skeenden som har påverkat nutiden. Under­vis­ningen ska vidare bidra till att eleverna får förståelse för att varje tids männi­skor måste bedömas utifrån sin samtids villkor och värderingar.”

”En viktig uppgift för skolan är att ge överblick och sammanhang. I all undervisning är det angeläget att anlägga vissa övergripande perspektiv. Genom ett historiskt perspektiv kan eleverna utveckla en förståelse för samtiden och en beredskap inför framtiden samt utveckla sin förmåga till dynamiskt tänkande.”

"Undervisningen i historia ska behandla ...// "Industrialiseringen i Europa och Sverige. Olika orsaker till indu­stria­lise­ringen och konsekvenser av denna för människor och miljö." (Ur kursplan för historia årskurs 7-9.)

Förslag på efterarbete i klassrummet

Skriv ett brev till pigan Elin!

Hur ser livet ut nu, på 2000-talet, jämfört med slutet av 1800-talet? Vad har förändrats (exempelvis bilar, bussar, elektricitet) och vad är sig likt (kyrkstaden och kyrkan)? Låt eleverna skriva ett brev till pigan Elin, som de träffade på Hägnan, där de berättar om hur livet och samhället ser ut nu jämfört med på hennes tid. Eleverna kan skriva varsitt brev individuellt, eller i små grupper. De kan även rita en teckning som visar det de vill berätta.

Frågor att diskutera och reflektera kring om mötet med pigan:

  • Vad tycker du är största skillnaden mellan Elin liv och ditt eget?
  • Vad tror du att du skulle tycka var bäst/sämst om du skulle vara barn
    på Elin Amalias tid?
  • Hur tror du att det skulle kännas att besöka hennes tid och arbeta
    som dräng eller piga på en liknande gård?
  • Vad kommer du ihåg allra mest från mötet med pigan Elin Amalia?