I detta spännande program får barnen uppleva en skoldag för 100 år sedan och fira att Barnkonventionen fyller 100 år 2024!
Skolprogrammet fokuserar på 1920-talet och barns rättigheter då och nu. Eleverna får ett smakprov på hur det kunde vara att gå i skolan för 100 år sedan och får sedan reflektera över skillnader i barns livsvillkor förr och idag. Vi pratar om vad Barnkonventionen är och vilka artiklar som inte följdes för 100 år sedan. Utifrån Barnkonventionens rättigheter som konkreta byggklossar får eleverna sedan välja vilka rättigheter som de vill ska gälla för framtidens barn.
Målgrupp:
Skolår 1–3.
Längd:
60 minuter.
Plats:
I Peri-Hanschagården på Friluftsmuseet Hägnan.
Bokning:
Programmet erbjuds veckorna 39, 40 och 41 under höstterminen 2024.
För mer information och bokning mejla hagnanskol@lulea.se
Kostnad:
500 kr för skolor inom Luleå kommun.
800 kr för skolor utanför Luleå kommun.
Mål:
- Att eleverna genom en intresseväckande kontext får inblickar i barns livsvillkor kring år 1920 och sedan reflekterar över utvecklingen av barns livsvillkor för 100 år sedan och fram till idag.
- Att eleverna genom samtal och gruppövningar bekantar sig med Barnkonventionen.
- Att eleverna utifrån en historisk tillbakablick tar avstamp i samtiden och därifrån utformar rättigheter för framtidens barn. I och med detta tränas flera olika förmågor som behövs i ett demokratiskt samhälle.
BARNKONVENTIONEN FYLLER 100 ÅR!
År 2024 fyller Barnkonventionen 100 år! 1924 kom NF, (nuvarande FN) med den första deklarationen om barns rättigheter. Därför är vi extra glada att kunna erbjuda detta skolprogram just i år.
Genom att eleverna deltar i skolprogrammet uppfyller vi tillsammans målen i Barnkonventionens artikel 29:
"Skolan ska hjälpa barnet att utvecklas och lära barnet om mänskliga rättigheter."
"Barnets utbildning ska (bland annat) syfta till att utveckla respekt för mänskliga rättigheter och grundläggande friheter samt för principerna i Förenta nationernas stadga."
Kopplingar till Lgr 22
Programmet svarar även upp mot flera mål i den aktuella läroplanen, exempelvis:
”En viktig uppgift för skolan är att ge överblick och sammanhang. I all undervisning är det angeläget att anlägga vissa övergripande perspektiv. Genom ett historiskt perspektiv kan eleverna utveckla en förståelse för samtiden och en beredskap inför framtiden samt utveckla sin förmåga till dynamiskt tänkande.”
”Undervisningen i de samhällsorienterande ämnena ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 1–3: Mänskliga rättigheter inklusive alla människors lika värde och barnets rättigheter i enlighet med FN:s konvention om barnets rättigheter (barnkonventionen).”
Elevröster om skolprogrammet
”Idag är det förbjudet att slå barn men förr fick man det.”
”Vi skulle lära oss en sång och en ramsa utantill.”
”Barn behöver leka!”
Lärarröster om skolprogrammet
"Innehöll mycket från de övergripande målen och riktlinjerna om elevernas delaktighet i att göra etiska ställningstaganden, värdegrundsarbete och mänskliga rättigheter. Tidslinjer, tidsbegreppen dåtid, framtid, nutid och kristendomens roll i skolan förr i tiden."
"Eleverna får möjlighet att uppleva och inte bara läsa om hur det var förr i tiden. Det skapar tydliga minnen för dem och vi upplever att de kan väldigt mycket utifrån vad de har varit med om."
Mer information
PlatsFriluftsmuseet Hägnan
För skolår 1-3.