Pigan från förr

I detta program får eleverna uppleva livet i en välbärgad bondgård i Nederluleå socken ur en pigas ögon. Ni får göra en resa tillbaka till 1880-talet och träffa en piga som gärna berättar om livet på gården, till vardag och fest, utifrån just en pigas perspektiv.

Det här är en säsongsbetonad dramatiserad visning, vilket innebär att pigan pratar om den årstid vi för tillfället befinner oss i. Vid jul talar hon om julförberedelserna, under våren talar hon om påsken och vårbestyren.

Förbered gärna frågor till pigan till exempel om hur barnen på den här tiden har det, hur mycket hon arbetar eller om hon oroar sig för sin ålderdom. Fråga gärna om hon vet vad elektricitet är för något!

Tid:
60 minuter.

Plats:
Storgården, Friluftsmuseet Hägnan.

Bokas genom att mejla hagnanskol@lulea.se
Ange din skolas faktureringsuppgifter i din bokningsförfrågan.

Kostnad:
500 kr för skolor inom Luleå kommun.
800 kr för skolor utanför Luleå kommun.

Mål

  • Att ge en intresseväckande bild av livet i en välbärgad familj på 1880-talet ur en tjänstepigas perspektiv.
  • Att eleverna interagerar med pigan (genom frågor och svar samt lyssnande) och därigenom funderar kring likheter och skillnader mellan hennes och deras liv.
  • Att eleverna genom att få inblickar i självhushållets tid, reflekterar över för-och nackdelar med dagens konsumtionssamhälle.

Kopplingar till läroplan för grundskolan och förskoleklassen, Lgr 22 samt kursplaner i Historia


Skolprogrammet svarar upp mot flera mål i den aktuella läroplanen och kursplan i Historia för åk 1-3, exempelvis:

”Människans förståelse av det förflutna är inflätad i hennes föreställningar om samtiden och perspektiv på framtiden. På så sätt påverkar det förflutna både våra liv i dag och våra val inför framtiden. Ett historiskt perspektiv ger oss redskap att förstå och förändra vår egen tid.”

”Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att tillägna sig en historisk referen­sram och en kronologisk överblick över hur kvinnor och män genom tider­na har skapat och förändrat samhällen och kulturer. Därigenom ska ele­ver­na få förståelse för olika kulturella sammanhang och levnadssätt genom his­torien och för historiska skeenden som har påverkat nutiden. Under­vis­ningen ska vidare bidra till att eleverna får förståelse för att varje tids männi­skor måste bedömas utifrån sin samtids villkor och värderingar.”

”En viktig uppgift för skolan är att ge överblick och sammanhang. I all undervisning är det angeläget att anlägga vissa övergripande perspektiv. Genom ett historiskt perspektiv kan eleverna utveckla en förståelse för samtiden och en beredskap inför framtiden samt utveckla sin förmåga till dynamiskt tänkande.”

  • Länk kopierad!

Mer information

Plats

Friluftsmuseet Hägnan