Vad lekte man förr i tiden? Vilka lekredskap hade man? Finns det lekar från förr som vi leker än idag? I detta skolprogram provar vi på lekar som har minst 100 år på nacken.
Utmana er i tvekamper, dragkamp och styltgång!
Programmet inleds med att eleverna får leka gemensamma ringlekar, testa lagstyrkan i dragkamp och utmana varandra i tvekamper som koxa kattöga och väga salt. Hägnans pedagog visar och berättar sedan om äldre lekredskap som styltor, käpphästar och hopprep men låter eleverna utforska dessa på egen hand. Detta för att ge plats till den fria leken. När eleverna även ges frihet att leka på egen hand, så gör de precis som människan gjort i alla tider - leker med den inneboende lusten till fantasi och samspel som drivkraft!
Detta skolprogram genomförs utomhus och erbjuds därför under barmarksperioden. Skolprogrammet kan anpassas till alla åldrar.
Lekredskap: Styltor, hopprep, hästskor för hästskokastning, jutesäckar för säckhoppning, stenkulor, käpphästar och hinder med mera.
Tid:
60 minuter.
Samlingsplats:
Vid stora granen framför Kafé Fägnan på Friluftsmuseet Hägnan.
Bokas genom att mejla hagnanskol@lulea.se
Ange din skolas faktureringsuppgifter i din bokningsförfrågan.
Kostnad:
500 kr för skolor inom Luleå kommun.
800 kr för skolor utanför Luleå kommun.
Mål
- Att eleverna ges möjlighet att reflektera kring likheter och skillnader mellan barns liv förr och idag genom att de praktiskt får prova på att leka lekar som barn lekte förr i tiden.
- Att förmedla att det, trots stora skillnader i levnadssätt, finns något som är detsamma för oss människor: Att oavsett när och var vi levt, så har vi alltid haft lusten att leka.
Kopplingar till läroplan för grundskolan och förskoleklassen, Lgr 22 samt kursplaner i Historia
Leken är relevant för människans utveckling och har bland annat betydelse för det aktiva lärandet vilket lyfts fram i läroplanen:
”I leken kan eleverna bland annat bearbeta intryck, utveckla fantasi och kreativitet samt utveckla sin samarbets och kommunikationsförmåga. Det är viktigt att det finns utrymme både för elevernas egeninitierade lek och för lekar som är initierade och planerade av lärare som en del av undervisningen.”
Skolprogrammet svarar även upp mot kursplanen i Historia för åk 1–3, exempelvis:
”Människans förståelse av det förflutna är inflätad i hennes föreställningar om samtiden och perspektiv på framtiden. På så sätt påverkar det förflutna både våra liv i dag och våra val inför framtiden. Ett historiskt perspektiv ger oss redskap att förstå och förändra vår egen tid.”
Foto: Peter Rosén, Lappland Media